top of page

שמחה רבה שמחה רבה אביב הגיע ואיתו האלרגיות, מה עושים?

מאת ד"ר סשה ז'וראט, My-Medic - רוקחת קלינית

לאחר עונת חורף ברוכה במשקעים, הגיע האביב! אומנם עונת האביב היא הזדמנות ליהנות מהפריחה וממזג אוויר נוח, אך אם אתם משתייכים לאוכלוסייה גדולה של אנשים הסובלים מאלרגיות עונתיות, זו גם תקופה של התעטשויות, גודש, נזלת ותסמינים מטרידים אחרים. למרות שקדחת השחת ונזלת אלרגית אינן מחלות מסכנות חיים, הן יכולות לפגוע באיכות חיים וממש לאמלל!


בסקירה זו ריכזנו עבורכם מספר שיטות פשוטות שיסייעו בהתמודדות עם הבעיה.


  • ראשית, הפחיתו את החשיפה לגורמי אלרגיה

  • התעדכנו באופן תדיר בתחזית מזג האוויר הצפויה. בימים של יובש ואובך צמצמו, עד כמה שניתן, את שהותכם מחוץ לבית. כמו כן, סגרו דלתות וחלונות בלילה או בכל זמן אחר.

  • אל תשכחו להסיר את הבגדים שלבשתם מחוץ לבית והתקלחו מיד עם חזרתכם הביתה. פעולה זו תסייע בהסרת שאריות האבק מהעור ומהשיער.

  • אל תתלו את הכביסה בחוץ על מנת למנוע את הדבקות האבק לסדינים ומגבות.

  • במידה והנכם נדרשים לשהות מחוץ לבית, הקפידו על עטית מסיכה והפעילו מיזוג אוויר ברכבכם.

  • שטפו את הסינוסים

  • שטיפה של מערות האף בתמיסת מלח היא דרך מהירה, זולה ויעילה להקלה על גודש באף, צינון ותסמיני אלרגיות עונתיות. הזלפה יומיומית של מי מלח דרך מערות האף מפנה את מחוללי האלרגיה ומסייעת בשמירה על ריריות אף בריאות.

  • למרות שמדובר בשיטה פשוטה ובטוחה, יש להקפיד מספר כללים:

    1. להשתמש במים מזוקקים וחמימים- על מנת להימנע מזיהומים ומאי-נעימות שבשימוש במים קרים.

    2. להשתמש בשיטה זו באופן יומיומי גם אם אינכם סובלים מסימפטומים. זאת משום שהתרומה העיקרית של שיטה זו היא במניעת האלרגיה ופחות בטיפולה. המניעה מתבססת על הקטנת החשיפה לגורמי אלרגיה באמצעות שטיפתן של ממערות האף.


מתעניינים בטיפולים אלטרנטיביים? שקלו לנסות את הטיפולים הבאים:

עד כה, נעשה שימוש במספר תרופות טבעיות לטיפול בתסמיני קדחת השחת, הבולטות שביניהן הן תמציות באטרבור וספירולינה (סוג של אצות מיובשות). עם זאת, כאן המקום להדגיש כי תמציות צמחים אינן עוברות מבחני יעילות או בטיחות שיטתיים. על-כן, יתרונותיהן ובטיחותן אינם ברורים.

נסו טיפולים תרופתיים - למרות שכיום לא ניתן לרפא אלרגיה עונתית, קיימים מספר סוגים של טיפולים תרופתיים אשר עשויים להקל באופן משמעותי על התסמינים.


אנטיהיסטמינים פומיים - תרופות אלו מקלות על התעטשויות, גירוד, נזלת ועיניים דומעות באמצעות הפחתת כמות ההיסטמין בגוף. דוגמאות לאנטי-היסטמינים פומיים כוללות לורטאדין (אלרג'י X, לורסטים, לורטדים), פקסופנדין (טלפסט) ועוד.

האנטיהיסטמינים המצוינים במאמר זה משתייכים לדור מתקדם המתאפיין בפרופיל תופעות לוואי משופר והם אינם צפויים לגרום לתופעות לוואי משמעותיות. יחד עם זאת, קבוצה מצומצמת מהמשתמשים בתרופות אלה, עלולה לסבול מישנוניות יתר. לכן, מומלץ ליטול את האנטיהיסטמינים בשעות הערב ולהימנע מפעולות הדורשת ריכוז כגון נהיגה או הפעלת מכשור מסוכן, לפחות עד לבירור השפעתם עליכם.


נוגדי גודש - תרופות ממשפחה זו יכולות לסייע בהפחתת הגודש באף באמצעות כיווץ כלי הדם במערות האף. תרופות אלה קיימות בשתי צורות הגשה- טבליות פומיות ותרסיסים לאף.

התכשירים הפומיים מכילים פסאודואפדרין (סינופד, קלסינוס ועוד). לצד השפעתו על הגודש, מדובר בחומר פעיל בעל פעילות ממריצה אשר עלולה להעלות לחץ דם ולהוביל להפרעות קצב. בשל כך, תרופה זו אינה מומלצת למטופלים עם מחלות לב.

תכשירי התרסיס לאף גם כן מכילים חומרים נוגדי גודש כדוגמאת אוקסימטזולין (אלרין, אף טיפה וכד') וקסילומתזולין (אוטריווין, אף-קאר, ליינקס ועוד). לצד יעילותם, בטיחותם והשפעתם המהירה, חשוב לזכור כי השימוש בתרסיסים אלה מוגבל לימים ספורים בלבד (בין 3-5 ימים בסה"כ). למעשה, שימוש לטווח ארוך יותר, עשוי להחמיר את התסמינים.


תרופות משולבות- ישנם תכשירים המכילים שילוב של אנטיהיסטמינים ונוגדי גודש המספקים השפעתה כפולה. בשל תכולה של חומרים פעילים מסוג ממריץ (נוגדי הגודש שהוזכרו לעיל), הכרוכים בסיכון לתופעות לוואי משמעותיות, מומלץ להתייעץ עם הרופא המטפל לפני תחילת הטיפול. דוגמאות לסוג זה של תרופות כוללות שילוב של פסאודואפדרין- תריפרולידין (היסטפד), דקסכלורפנירמין- פסאודופדרין (היסטדקס, נוסידקס), פסאודואפדרין- לורטדין (קלרינאז) ועוד.


טיפות עיניים נוגדות אלרגיה – תכשיר המשתייך לקבוצה זו מכיל חומר פעיל בשם חומצה כרומוגליצינית (כרומו-קומוד) המקלה על עיניים מגרדות ודומעות. התרופה פועלת במנגנון של עיכוב שחרור של מתווכי אלרגיה בלחמית העין.

חשוב לזכור כי ההשפעה המרבית עשוי להופיע רק כעבור 2-3 שבועות. לכן, על מנת להבטיח טיפול מיטבי, מומלץ להמשיך בטיפול במשך כל תקופת החשיפה לגורם האלרגיה, גם אם לא הופיעו תסמינים.



תרסיסי אף המכילים סטרואידים- קיים מגוון רחב של תרסיסים המכילים סטרואידים שונים הפועלים במנגנון זהה- עיכוב שחרור ההיסטמין ומניעת שפעולה של התגובה האלרגית. יתרונם הגדול של תכשירים אלה הוא בכך שהם מפחיתים את הדלקת ברירית האף , מבלי לגרום לתופעות לוואי מערכתיות. תכשירים אלה מתאפיינים, בעיקר , בתופעות הלוואי מקומיות כגון דימום מהאף, ריח או טעם מר ויובש או כאב גרון. על מנת להפחית את הסיכון לתופעות הלוואי המוזכרות, מומלץ לשטוף את חלל הפה לאחר כל שימוש בתכשיר. דוגמאות לתכשירים אלה כוללות פלוטיקאזון (אבאמיס, פליקסונאז, אלגרו, פליקסרג'י), טראימצינולון (סטארונאז) ועוד. תרופות מקבוצה זו זמינים רק במרשם.


לסיכום, במאמר זה ריכזנו באופן תמציתי את ההמלצות להתמודדות עם אלרגיות עונתיות המאפיינות את עונת האביב הבאה עלינו לטובה.

כאן המקום לחזור ולהדגיש כי למרות שחלק מהתרופות זמינות ללא מרשם, מומלץ להתייעץ עם הרופא המטפל על מנת לוודא שאתם בוחרים באפשרות היעילה והבטוחה ביותר עבורכם.


תהיו בריאים!


Comments


חושש שהטיפול התרופתי שלך או של קרוביך לא יעיל ובטוח?

צור איתנו קשר לבדיקת התאמה

הודעתך נשלחה בהצלחה
bottom of page