top of page

מה חשוב לדעת על תרופות הרגעה?




בימים קשים אלו של התמודדות עם טראומה לאומית מטלטלת, תחושות כמו חוסר אונים, חרדה, פחד, ייאוש וחרדה הן תגובות נפוצות וטבעיות.

כולנו מחפשים הקלה, רוגע, יציבות ונחמה.

חיפוש זה מוביל, לעיתים קרובות, לשימוש בחומרים כמו כדורי הרגעה או שינה, קנאביס, אלכוהול וכדומה אשר יכולים לספק הקלה מיידית.

יחד עם זאת, שימוש מוגבר בחומרים אלה עלול להוביל לפיתוח תלות, תופעות לוואי ולמנוע התמודדות בריאה בדרך להסתגלות והריפוי.

אז, אם אתם מתלבטים בנוגע לתחילת הטיפול התרופתי, קחו רגע לחשוב – מה יכול לעזור לכם להתמודד אחרת?

אספנו לכם כמה עקרונות מרכזיים:


  1. חשיפה מוגבלת לחדשות – התעדכנו, לכל היותר, אחת לכמה שעות ובכל מקרה הימנעו מצפייה בסרטוני זוועה.

  2. הימנעו ממצבי קצה – תחושות כמו עייפות, בדידות ורעב מגבירים את חוויית המצוקה הרגשית. אומנם כולנו מתמודדים עם היבטים אלה באופן יומיומי, אבל כעת נסו להיות יותר מודעים, וטפלו בעצמכם לפני שהמצב מקצין.

  3. הפחיתו סטרס - כל אחד עם מה שעובד עבורו: פעילות גופנית, בילוי בטבע, האזנה למוזיקה, תרגילי נשימה, מדיטציה, תנועה ועוד

  4. שגרה – שימרו על שגרה על מנת שהיא תשמור עליכם! נסו לבנות לעצמכם שגרה חדשה, זמנית, המתאימה למצב הנוכחי. עיקר הדגש הוא על שמירה של שגרת אכילה ויום-לילה. תזונה מאוזנת ושעות שינה מסודרות יסייעו לכם לתפקד במהלך היום ולהתמודד טוב יותר עם מצבים מאתגרים.

  5. היו פעילים- פעילות מסייעים לנו להרגיש משמעותיים ומפחיתה את תחושת חוסר אונים . זו הסיבה לכך שכאשר אנו פעילים אנחנו מרגישים טוב יותר! נסו לסדר את הבית, לעזור לשכן, התנדבות או לעשות כל דבר שעושה לכם טוב על הלב!

  6. עין טובה – שימו לב לכל הטוב שבחייכם! חפשו במהלך היום רגעים קטנים בהם הרגשתם התרוממות רוח, תחושת מסוגלות או עזרתם לאחר. מצאו את רגעי התקווה, שימו לב אליהם, והיאחזו בהם!

  7. אל תישארו לבד – בטאו ושתפו חברים ובני משפחה בתחושות שלכם או פנו לעזרה של אנשי מקצוע שיסיעו לכם לעבד את הרגשות באופן שיוביל לריפוי והחלמה.

ואם בכל זאת, החלטתם להיעזר בתרופות, חשוב לנו להסביר כיצד ליטול את התרופות באופן יעיל ובטוח.

שימו לב לדגשים הבאים:

  1. משך הטיפול- תרופות הרגעה או שינה מיועדות לשימוש קצר מועד של 2-4 שבועות לכל היותר. היות ושימוש ממושך יותר עלול להוביל לתלות ותופעות לוואי, חשוב לבצע הערכה מחודשת תוך שקילת התועלת אל מול הסיכונים. טרם קבלת החלטה וודאו שקיבלתם מידע מקיף על הסיכון לתלות, תסמיני גמילה ותופעות לוואי משמעותיות.

  2. הפסקת הטיפול- הימנעו מהפסקה פתאומית של הטיפול בשל הסיכון לתסמיני גמילה כגון בלבול, עצבנות, דופק מואץ, נדודי שינה, חוסר שקט ועוד. הקפידו להפסיק את התרופה באופן מבוקר והדרגתי ורק בהנחיית הרופא המטפל.

  3. הכירו את תופעות הלוואי- תרופות אלה עלולות לגרום לסחרחורת, פגיעה בקוגניציה ובקואורדינציה, עייפות, ישנוניות, טשטוש ועוד. אנא עיינו בעלון לצרכן והיו קשובים לגופכם. דווחו לרופא המטפל על כל שינוי במצבכם הבריאותי.

  4. התנגשויות עם תרופות כרוניות- אומנם ניתן לשלב תרופות הרגעה ושינה עם תרופות קבועות, אך חשוב לעשות זאת רק לאחר התייעצות עם רוקח.

  5. נהיגה- בשל תופעות לוואי אפשריות והשפעתן על הקוגניציה והקואורדינציה, מומלץ להימנע מנהיגה עד שמכירים את אופן השפעתן של התרופות על גופכם.

  6. הריון והנקה- בטיחותן של התרופות בהריון והנקה תלויה בגורמים רבים כגון גיל ההיריון, גילו של התינוק היונק ועוד. לכן, למען בטיחותכם, יש להתייעץ עם רוקח או המרכז הטרטולוגי טרם תחילת הטיפול.

  7. טיפול בילדים- רובן המוחלט של תרופות ההרגעה והשינה מיועד לשימוש מעל גיל 18 ואינו מיועד לטיפול בילדים.



תגובות


חושש שהטיפול התרופתי שלך או של קרוביך לא יעיל ובטוח?

צור איתנו קשר לבדיקת התאמה

הודעתך נשלחה בהצלחה
bottom of page